3- عن سعد بن أبی وقاص (ر.ع): ((أنه دخل مع رسول الله (صلي الله عليه وسلم) إمرأة وبين يديه نوي أو حصي تسبح به، فقال: أخبرك بماهو أيسر عليك من هذا أو أفضل؟ سبحان الله عدد ما خلق في السماو، وسبحان الله عدد ما خلق في الَارض، وسبحان الله عدد مابين ذلك، وسبحان الله عدد ماهو خالق، والله أكبر مثل ذلك، والحمد لله مثل ذلك، ولاأله إلاّ الله مثل ذلك، ولاحول ولا قوة إلا بالله مثل ذلك))8. (سةعدي كورِي ئةبي وةقاص) دهفهرموێت: لهگهڵا پێغهمبهردا (درودی خوای لهسهر بێت) ڕۆشتین بۆلای ئافرهتێك ناوك یاخود ورده بهرد لهبهردهستیا بوو، تهسبیحاتی پێدهكرد، پێغهمبهریش (درودی خوای لهسهر بێت) فهرمووی: ههواڵت پێبدهم بهشتێك لهمه ئاسانتر، یاخود گهورهتر بێت؟ فهرمووی: بڵێ: ((سبحان الله عدد ما خلق في السماو، وسبحان الله عدد ما خلق في الَارض، وسبحان الله عدد مابين ذلك، وسبحان الله عدد ماهو خالق، والله أكبر مثل ذلك، والحمد لله مثل ذلك، ولاأله إلاّ الله مثل ذلك، ولاحول ولا قوة إلا بالله مثل ذلك)). واته: پاك وبێگهردی بۆ پهروهردگار بهژمارهی ئهو شتانهی كه له ئاسماندا دروستی كردوون، پاك بێگهردی بۆ خوای گهوره به ژمارهی ئهو شتانهی كه له زهویدا دروستی كردوون، پاك وبێگهردی بۆ خوای گهوره به ژمارهی ئهو شتانهی كه له نێوان زهوی وئاسماندا دروستی كردوون، پاك وبێگهردی بۆ خوای گهوره به ئهندازهی ئهوهندهی كه دروستكارو بهدیهێنهره، وه (ألله أكبر، لاإله إلا الله، لاحول ولا قوه إلا بالله)ـش به ئهندازهی ئاسمان وئهوهی له ئاسمان وزهوی وئهوهی له زهوی وله نێوان ئاسمان وزهویدایه.
تهسبیح لهلای پێشینانی چاكهكان (سهلهفی صاڵح) ڕهحمهتی خوایان لێبێت
1- ((أخرج إمام أحمد: ان ابا هریره كان له خیگ فیه ألفا عقده، فلا ینام حتی یسبح به)) 9. (ئهبو هورهیره) دهزوویهكی ههبوو دوو ههزار گرێی لێدا بوو، به شهوا نهدهخهوت تاوهكو ههموو گرێكانی به تهسبیحات تهواو دهكرد.
2- ((أخرج إبن سعد: ان الفاگمه بنت الحسین بن علی بن أبی گالب (ر.ع) كانت تسبح بخیگ معقود فیها))10. (فاتیمهی كچی حسهینی كوڕی علی كوڕی ئهبوتالیب) (خوای لێڕازی بێت) به دهزویهك كه گرێی لێدرابوو تهسبیحاتی دهكرد.
3- ((كان ابو صفیه مولی رسول الله (صلی الله علیه وسلم) یوچع له نگعٌ ویجاو بزنبیل فیه حص فیسبح به إلی نصف النهار پم یرفع فإژا صلی اتی به فیسبح حتی یمسی))11. (ئهبو صهفیه)ی كۆیلهی پێغهمبهر (درودی خوای لهسهر بێت) جێگهی بۆ ڕادهخرا بۆ خهوتن، وزهمبیلهیهكی بۆ دههێنرا كه بهرده ووردهی تێدابوو، تهسبیحاتی بهو بهردانه دهكرد تاكو نیوهی ڕۆژ، پاشان ههڵدهسێنرایهوه، وه ههركاتێكیش نوێژهكهی بكردایه دههێنرایهوه بۆسهر جێگهكهی خۆی وتهسبیحاتی به بهردهكان دهكرد.
4- (( أخرج ابن سعد عن الحكیم بن الدیلمی أن سعدا (ر.ع) كان یسبح بالحصی)) 12. واته: (سهعدی كوڕی ئهبو وهقاص) (خ) كهیهكێكه لههاوهڵه بهڕێزهكانی پێغهمبهر (درودی خوای لهسهر بێت) به بهرد تهسبیحاتی دهكرد.
5- (( اخرج ابن أبی شیبه عن ابی سعید الخدری انه كان یسبح بالحصی والنوی))13. (ئهبو سهعیدی خودری) كه یهكێكه له هاوهڵان به ووردهبهرد وناوكه تهسبیحاتی دهكرد.
6- قال عمر المكی: ((رأيت استاذي (الحسن البصري) وفي يده سجة، فقلت له يا استاذ مع عظم شأنك وحسن عبادتك انت الي الَان مع السجة؟ فقال لي هذا شئ استعملناه من البدايات ما كنا نتركه في النهايات، إني احب ان اذكر الله بقلبي ويدي ولساني، ولم ينقل عن أحد من السلف ولا الخلف كراهتها، نعم محل ندب اتخاذها فيمن يعدها للذكر بالجمعية والحضور ومشاركة القلب للسان في الذكر))14. (عومهر مهكهیی) كه یهكێكه له قوتابیهكانی شێخ (حهسهنی بهصری) دهفهرموێت: مامۆستاكهم واته (شێخ حهسهنی بهصریـ)ـیم بینی، تهسبیحی به دهستهوه بوو، پێم وت: مامۆستا تۆ لهگهڵا ئهو ههمووه ڕێز و گهورهیی وپهرستشه پاكهتدا، كهچی ئێستا تهسبیح دهگریت بهدهستهوه 15، ئهویش پێی فهرمووم: (تهسبیح) شتێكه ههر له سهرهتاوه بهكارمان هێناوه، ئێستاش بهم دواییانه وازی لێناهێنین، چونكه من پێمخۆشه به دڵ و به دهست و به زمان یادی خوا بكهم.
وه دكتۆر (ڕهمهزان بوتی) دهفهرموێت: ((أما استعمال السجة لضبط الذكر وعدده فجائز لكل الاحوال، ولا معني لمنعه لقد صح عن رسول الله (صلي الله عليه وسلم) قال: أيعجز احدكم ان يكسب في اليوم ألف حسنة؟ قال له بعض الصحابة: كيف يكسبها يا رسول الله (صلي الله عليه وسلم) قال: يسبح الله في اليوم مأة مرة، رواه مسلم في صحيحه. ومن الواضح أن الانسان يحتاج الي أداة لضبط هذا العدد الذي استحبه رسول الله (صلي الله عليه وسلم) من سبحة أو حصي أو نحوها. فمن أنكر جواز ذلك علي الرغم من هذه الضرورة فقد تكلف وتنطع!.. وقد صح عن رسول الله (صلي الله عليه وسلم) هلك المتنطعون))19. واته: بهكارهێنانی تهسبیح بۆ ژماردن وتهواێتی زیكر له ههموو كاتێكدا دروسته وقهدهغهكرنی بهكارهێنانی شتێكی بێ مانایه، چونكه پێغهمبهر (درودی خوای لهسهر بێت) فهرمویهتی: ئایا یهكێكتان ناتوانێت له ڕۆژێكدا ههزار چاكه ئهنجام بدات؟ هاوهڵانیش ووتیان: چۆن ههزار چاكه بهدهست بێنین ئهی پێغهمبهری خوا؟ پێغهمبهریش فهرموی: له ڕۆژێكدا سهد جار تهسبیحاتی خوای گهوره بكات.
وه ئاشكرایه مروِڤ پێویستی به ئامێرێك ههیه بۆ ئهوهی ئهو ژمارهیهی كه پێغهمبهر پێی خۆشه وبهسونهتی داناوه وهكخۆی ئهنجامی بدات، ئیتر به تهسبیح بێت یان به ووردهبهرد، وه ههركهسێك نكۆڵی له دروستێتی ئهمه بكات، سهرهڕای ئهوهی كه شتێكی پێویسته، ئهوه بارگرانی وناڕحهتی بۆ خهڵك دروست دهكات، پێغهمبهریش (درودی خوای لهسهر بێت) دهفهرموێت: (ئهوانهی بارگرانی بۆ خهڵك دروست دهكهن له ناوچوون).
لێرهدا بهم ئهندازهیه ئیكتیفا دهكهین، وئومێدهوارم توانیبێتم بهرچاو ڕونیهكم به خوێنهرانی بهخشیبێت، وجێگهی سود وڕهزامهندیان بێت. وصلی الله وسلم علی سیدنا وسندنا محمد وعلی ێله وصحبه أجمعین
ژێدهر:
1ـ رائد الطلاب: جبران مسعود، دار العلم للملايين، بيروت ـ لبنان، الطبعة الاولي، 1967م.
2ـ مختار الصحاح: محمد بن أبي بكر بن عبدالقادر الرازي، دار الكتاب العربي، بيروت ـ لبنان، الطبعة الَاولي، 1967م.
3ـ الموسوعة اليوسفية في بيان أدلة الصوفية: الشيخ يوسف حطار محمد، الكنوز للطباعة والتوزيع، دمشق.
4ـ البدعة في مفهومها الإسلامي الدقيق: الدكتور عبدالملك السعدي، دار النيل ـ بغداد، الطبعة الَاولي، 1413هـ / 1992م.
5ـ لواقح الَانوار في الرد علي أهل البدع والَاشرار: أحيمد حسن.
6ـ مع الناس مشورات وفتاوي: دار الفكر، دمشق ـ سوريا، الطبعة الرابعة، 1428هـ / 2007.
7ـ القدير شرح الجامع الصغير، محمد عبدالرؤف المناوي، تصحيح: أحمد عبدالسلام، بيروت لبنان، الطبعة الَاولي، 1415هـ /1994م.
8ـ تحفة الَاحوذي: شرح جامع الترمذي، للمباركفوري، دار الكتب العلمية، بيروت لبنان، (المكتبة الشاملة).