یه‌کێتی زانایانی ئاینی ئیسلامی کوردستان
كوردى | العربية ئێمە لە فەیسبوک په‌یوه‌ندی  |  لقه‌کان  |  ستافی کار  |  لینکی پێویست
*****    *****   شاندێکی باڵای زانایانی کوردستان بەشداری کۆنگرەی بە یەکگەیشتنی مەرجەعەکانی عیراق لە شاری مەککە دەکات    *****    *****   یەکێتی زانایان نیگەرانی خۆی لەهەمبەر کوشتنی ئەندامانی خێزانێکی کورد لە تورکیا دەردەبڕێت    *****    *****   سەرۆکی یەکێتی زانایان پرسەنامەیەک ئاراستەی مامۆستا سەلاحەددین محمد بەهائەدین دەکات    *****    *****   لقی سۆرانی یەکێتی زانایان پێشوازی لە قایمقامی قەزای سۆران دەکات    *****    *****   ئەنجومەنی باڵای فەتوا لە باری وەرگرتنی ژەمە ڤاکسین روونکردنەوەیەک رادەگەیەنێت    *****    *****   مامۆستا مەلا عبدالحمید رێکانی کۆچی دوایی کردو یەکێتی زانایان پرسەنامەیەک ئاراستەی خانەوادەکەی دەکات    *****    *****   ئەنجومەنی باڵای فەتوا حوکمی نەشتەرگەری جوانکاری روون دەکاتەوە    *****    *****   شاندێکی لێژنەی ئەوقاف و کاروباری ئایینی لە پەرلەمانی کوردستان سەردانی یەکێتی زانایان دەکات    *****    *****   پەیامی پیرۆزبایی یەکێتی زانایانی ئایینی ئیسلامی کوردستان بە بۆنەی هاتنەوەی جەژنی قوربانی پیرۆزەوە    *****    *****   لقی شەقڵاوەی یەکێتی زانایان دیداری زانستی هەفتانەی زانایانی ئایینی ئەنجام دەدات    *****    *****   لقی رانیەی یەکێتی زانایان کۆبوونەوەیەکی فراوان ئەنجام دەدات و چەند پرسێک تاوتوێ دەکات    *****    *****    بە هەماهەنگی لقی سلێمانی یەکێتی زانایان سیمینارێک بەرێوە دەچێت   
د. حه‌سه‌ن خالید موفتی
به‌رواری دابه‌زاندن: 29/06/2021 : 23:38:54
قه‌باره‌ی فۆنت
چەکامەیەکی عەرەبی کوردی دەربارەی بەڵگەکانی ئەحکامی شەریعەت

 الحمدُ للهْ، خالقِ العبادْ

الهادي ٳلی طريقِ الرّشادْ

سوپاسی خودا خالیقی عیباد

هیدایەت بەخشی رێگەی پڕ رەشاد

٭٭٭

صلواتُ ربِّيْ وتَسليماتُهْ

علی نبينا، ثُمَّ عِتْرتُهْ

سەڵاتی خودا هەم تەسلیماتی

لەسەر پێغەمبەر  هەم عیترەی پاکی

٭٭٭

وعلی الصَّحْبِ الكرامِ الٲمجادْ

وتابعيهمْ ٲتباعِ الٲسيادْ

لەسەر ئەصحابی بەڕێزی ئەمجاد

شوێنکەوتوانیان شێرانی ئەسیاد

٭٭٭

وعلی الٲئمةْ، وُرّاثِ الرّسولْ

حُفّاظِ الشّرْعِ العَظیم المَقْبولْ

سەر پێشەوایان وەرەسەری رەسووڵ

پارێزەر شەرعی زۆر بەرزی مەقبوول

٭٭٭

فهذه ٲدلةُ الٲحكامِ

لدی ٲهلِ الٲصولِ ٲلْكرامِ

علمائِنا الكبارِ والٲئمةْ

الفحولِ ٲهلِ العلمِ و الهِمَّةْ

ئەدیللەی ئەحکام لای ئەهلی ئوسووڵ

عولەمای بەرزی ئەئیممەی فوحوول

٭٭٭

قُرآنُنا فسُنّةٗ ٳجماعُ

ثم القیاسُ هكذا تِباعُ

فهذه الٲربعةُ الٲصولُ

لشرعِ اللهِ تلکُمُ مقبولُ

قورئان و سوننەت ئیجماع و قیاس

هەرچواریان بێ شک بۆ شەرعن ئەساس

٭٭٭

كتابُ الله وحيُهُ المباشرْ

والسنةُ ٲصلٗ له مُآزِرْ

قورئان کە وەحیی راستەوخۆی خوایە

سوننەتیش ئەسڵەو وەک وەحیی وایە

٭٭٭

ويختلفْ كلامُ ٲلْبشيرِ

عن فُرقانِ ٲلْعليِّ ٲلْخبيرِ

بکونِەِ وحیاً غیرَ مباشِرْ

وکلامُ اللەِ ذاك مباشِرْ

تەنها جیاوازی کەلامی بەشیر

لەگەڵ فورقاندا ئەم نا موباشیر

٭٭٭

وخرقُ الٳجماعِ بذَينِ الٲصلينْ

كفرٗ ، والقیاس لازمٗ كالعينْ

خەرقی ئیجماعیش کوفرە بە ئەصڵەین

دەلیل قییاسیش پێویستە وەک عەین

٭٭٭

واختفلوا في الٲُخری ٲلثَّمانيةْ

ٳفهَمْها تَسعَدْ بالقُطوفِ الدَّانيةْ

پاشان ئەدیللەی موختەلەف هەشتە

گوێڕایەڵیان به، سەعادەت بەشتە

٭٭٭

عرفٗ و ٳستِصحابٗ فَعَمَلْ

اهلُ المدينةِ كذا يَشتمِلْ

عورف و ئیستیصحاب عەمەل مەدینە

ئیستیحیسان سەددی زەریعەیش دینە

٭٭٭

قولَ الصحابيْ وكذا ٲلْمُرسَلُ

من المصالحْ، فالشّرعُ ٲلْقَبلُ

ووتەی هاوەڵان، مەصڵەحەی مورسەل

شەرعی لە پێشمان گەر نەیبو بەدەل

٭٭٭

ومنها ٲیضا سَدُّ الذَّریعةْ

كذا حفاظاً علی الشَّریعةْ

گرتنی بەهانە بۆ کاری خراپ

پارێزگارییە لە شەرعی نایاب

٭٭٭

فکُلُّ من تَينِكَ الثَّمانيةْ

لها شُروطٗ تُتبَعُ عَلانيةْ

هەموو ئەم هەشتە مەرجی خۆی هەیە

جگە لەمانە بەڵگەی تر نییە

٭٭٭

فالٲربعةُ الٲُولی مُؤتَلَفُ

وباقي ٲلٲدلةِ مُختَلَفُ

لای هەر چوار مەزهەب چواریان موئتەلەف

باقی کە هەشتن لایان موختەلەف

٭٭٭

لكنّ الٲُولی عندَ المذاهبْ

ٲمرٗ حتميٗ فلا تٔناهِبْ

لای هەرچوار مەزهەب ئەو چوارەی یەکەم

بڕاوەتەوە نەدەی لێ تۆ دەم

٭٭٭

وجمیعُها، معمولٗ بها

وعند الترجیح مٲخوذٗ بها

تێکڕای بەڵگەکان کارپێکراون

لەکاتی تەرجیح باش وەرگیراون

٭٭٭

لهمْ كلُّها عمدةُ الٲركانْ

مُعاداتُهم مُذهِبُ الٳيمانْ

تێکڕایان دەلیل ئەو چوار مەزهەبەن

دوژمنی مەزهەب باوەڕت دەبەن

٭٭٭

هُم يُمثِّلونْ ٳجماعَ الٲمّةْ

ٲو سوادَها، يا خيرَ الٲمّةْ

ئەوان دائیرەی ئیجماعی ئوممەن

سەوادی ئەعزەم باش تەمسیل دەکەن

٭٭٭

فَهُمُ الناجونْ في الدنيا والدِّينْ

(حَسَنْ) غبارُ ٲقدامِ النَّاجينْ

فیرقەی ناجییەن لە دین و دونیا

(حەسەن) خاکی پێی ئەوانبێ بریا

٭٭٭

ٳجعلْنا یاربْ كَسَهْمِ الرَّمْيَةْ

نُدافعْ عنهُمْ حتی المَنِيَّةْ

خوایە تا ماوین وەک تیری کەوان

بژین و بمرین بۆ دیفاع لەوان

٭٭٭

كتابُ اللهِ ٲصلُ للٲُصولْ

فهو الدَّستور، والشَّرحُ يَطُولْ

قورئان کە ئەسڵی هەموو ئوسوڵە

بۆیە(دەستورە) شەرحیشی طوله

٭٭٭

بعضُ الٲدلّةْ من المنقُولِ

والبعضُ الآخرْ مِنَ المعقُولِ

هەندێک بەڵگەکان بەشی مەنقولە

بەشێکی تریان جوملەی مەعقولە

٭٭٭

ضمن المنقولِ كتابُ الصَّمَدْ

ومِنهُ ٲیضا سُنةُ ٲَحمَدْ

شرعُ قَبْلَنا، قولُ الصَّحابيْ

ٳجماعُ الٲمة غيثُ السَّحابِ

من المعقول باقي الٲدلَّةْ

يَستدلْ بها فُحُولُ الملَّةْ

لە بەشی مەنقول قورئان و سوننەت

قەولی صەحابی ئیجماعی ئوممەت

شەرعی پێش ئێمەیش  نەقڵە هەروەها

باقی بەڵگەکان عەقڵیی و پڕ بەها

٭٭٭

فما مضی ٲدلةُ الٲحكامِ

ٲساسُ مَبنی دينِنا الٳسلامِ

ئەمانەی رابورد بەڵگەی ئەحکام بوو

بینای دینی حەق سەریان بونیات بوو

٭٭٭

وكُلُّها يَلزَمُ ٳتِّباعُها

جمیعها بِنقلِها وعَقلِها

لازیمه بۆمان شوێنیان بکەوین

نەقڵی، هەم عەقڵی تا سەربکەوین

٭٭٭

کتبتُها لبعضِ ٲهلِ الدينْ

رَجاءَ عفوَ ربِّ العالمينْ

نوسیم بۆ هەندێ لە طالیبی دین

تا لێمان خۆش بێ خودای عالەمین

٭٭٭

حرَّرتُها مُستعجِلاً وفي مَرَضْ

رجاءَ دَفْعِ السّقْمِ والحَرَضْ

نوسیمەوە من بە پەلەو بە ناخۆشی

بەو ئومێدەی بێتە شیفای گشت نەخۆشی

٭٭٭

وٲعتذرُ عَنِ الهَفَواتْ

ٳذْ كَسْبُ العبدِ لازمُ الزَّلاتْ

فهذا العبدُ لیسَ معصوماً

فٳن لم یُحْفَظْ، کانَ مَکلوماً

داوای چاوپۆشی لە زەلەی قەلەم

چون کەسبی عەبدە ئیعتیراف ئەکەم

کاری ئەم بەندە چون مەعصوم نییە

گەر نەپارێزرێت دەردی کارییە

 

وصلی الله علی سيدنا محمد وعلی آله وصحبه وسلّم تسليما..

العبد الفقير الراجي رحمة ربه القدير..

ٲ.د. حسن الشیخ خالد المفتي

ٲربيل- كُردستان/العراق

15 ذو القعدة 1442